Valikko

Miksi rasvaa tarvitaan

Rasva

Rasva on kehon energian lähde, jota kertyy rasvakudokseen energiavarastoksi. Rasvakudos toimii myös lämpöeristeenä ja suojaa sisäelimiä. Rasvaa tarvitaan, jotta keho voi muodostaa ja korjata soluja sekä tuottaa hormoneja ja hormonien kaltaisia aineita. Rasva edistää myös rasvaliukoisten A-, D-, E- ja K-vitamiinien imeytymistä.

Tietyt rasvat ovat välttämättömiä, ja niitä on saatava ruoasta. Omega-3- ja omega-6-rasvahapot ovat välttämättömiä, ja ne vaikuttavat mm. verenpaineeseen ja immuunipuolustukseen.

Rasva on ravintoaine, josta saamme eniten energiaa (kaloreja) grammaa kohden. Ruoan sisältämä rasva jaetaan tyydyttyneisiin, kertatyydyttymättömiin ja monityydyttymättömiin rasvoihin. Suositusten mukaan meidän olisi syötävä nykyistä vähemmän tyydyttyneitä ja enemmän kertatyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvoja.

Yksinkertaistettuna tyydyttyneet rasvat ovat huoneenlämpöisinä kiinteitä (esim. kova margariini, kookosrasva ja voi). Myös maidon, juuston, lihan ja palmuöljyn sisältämät rasvat ovat kuitenkin tyydyttyneitä. Tyydyttymättömät rasvat ovat huoneenlämpöisinä usein pehmeitä, ja niitä on mm. levitteissä, öljyissä, juoksevassa margariinissa ja rasvaisessa kalassa. Myös pähkinät, mantelit, siemenet, oliivit ja avokado sisältävät tyydyttymättömiä rasvoja.

Vauvat tarvitsevat enemmän rasvaa kuin vanhemmat lapset ja aikuiset. Äidinmaidon energiasta (kaloreista) noin puolet tulee rasvasta. Kun lapsi alkaa syödä tavallista ruokaa, riittävä energiansaanti edellyttää hieman lisärasvaa. Kotiruokaan onkin lisättävä 1 tl rasva (juoksevaa margariinia, öljyä tai voita).

Vauvat tarvitsevat enemmän rasvaa kuin vanhemmat lapset ja aikuiset. Äidinmaidon energiasta (kaloreista) noin puolet tulee rasvasta. Kun lapsi alkaa syödä tavallista ruokaa, riittävä energiansaanti edellyttää hieman lisärasvaa. Kotiruokaan onkin lisättävä 1 tl rasva (juoksevaa margariinia, öljyä tai voita).

Omega-3. ja omega-6-rasvahapot

Omega-3- ja omega-6-rasvahapoilla on monia tehtäviä kehossa. Niitä tarvitaan mm. aivojen ja silmien kehitykseen ja toimintaan, ja niiden avulla keho voi muodostaa ja korjata soluja. Ne vaikuttavat myös verenpaineen säätelyyn, munuaisten toimintaan ja immuunipuolustukseen. Omega-3 vähentää veren hyytymistä ja pienentää näin veritulppariskiä. Sikiöillä ja pikkulapsilla omega-3 ja omega-6 ovat normaalin kasvun ja kehityksen kannalta välttämättömiä.

Omega-3- ja omega-6-rasvahappojen puute voi heikentää immuunipuolustusta sekä aiheuttaa iho-, hermosto- ja silmäongelmia.

Omega-6-rasvahappoja on maissi-, auringonkukka- ja soijaöljyssä sekä seesaminsiemenissä. Omega-3-rasvahappoja on mm. lohessa, pellavansiemenissä, rapsiöljyssä ja saksanpähkinöissä.